Je kunt verdwalen in alle tools en programma’s die aangeboden worden (via google en social media). Allemaal losse onderdelen voor het neerzetten van jouw merk. Bijvoorbeeld een SEO cursus. Of het ontwerp van een logo. product en portretfotografie. Misschien heb je al het één en ander staan, maar voelt het nog niet als één geheel. De vraag is : ‘hoe, en in welke volgorde, zet je verschillende disciplines van marketing, communicatie en huisstijl in voor een optimale klantbeleving?’
Holistische communicatie & branding wil zeggen dat er gekeken wordt naar het geheel in plaats van naar de losse onderdelen. De bedoeling is dat er een wisselwerking gecreëerd wordt tussen de verschillende aspecten van marketing, communicatie en branding met als doel dat alle communicatie uittingen samen 1 verhaal vertellen.
Om een uitstraling te krijgen, moet je starten bij het begin, ‘jouw strategie’. Als je dit doet, dan helpt dit jou om in de uitvoering één verhaal te vertellen, een duidelijke en herkenbare merkbeleving neer te zetten en een autoriteit te worden binnen jouw expertise.
De beste methode om te starten is ‘de why van Simon Sinek’. Hiermee ga je op zoek naar jouw passie, dat ene aspect dat laat zien wie jij bent en waar jij voor wilt gaan.
Het stappenplan
Strategy
Merkstrategie is hét vertrekpunt bij de positionering van jouw merk in de markt. Waarom bestaat jouw merk? Of wat is de unieke betekenis van jouw merk voor de markt? Waar voeg jij waarde toe aan de markt en waar zit je kracht? Hoe zorg je ervoor dat deze kracht uitvergroot wordt en jou een unieke positie geeft in de markt?
Om hier achter te komen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
• Wie ben jij
• Waar sta je voor
• Wat doe je en
• Voor wie doe je dat?
• Hoe bedien jij jouw klanten
• Hoe zou je jouw merkarchetype kunnen omschrijven?
• Wat is je product of methode van dienstverlening?
• Welke pakketten/ diensten/ producten biedt jij aan?
• SWOT
Een SWOT-analyse is een strategisch instrument dat wordt gebruikt om de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van een organisatie in kaart te brengen. De term “SWOT” staat voor de vier elementen:
Sterktes (Strengths): Interne positieve eigenschappen, sterke punten, dingen waar jij goed in bent en die jij beter doet dan de concurrentie.
Zwaktes (Weaknesses): Interne negatieve eigenschappen, zwakke punten en beperkingen die jou kunnen belemmeren in het bereiken van jouw doelen.
Kansen (Opportunities): Externe factoren en situaties die gunstig kunnen zijn voor het bereiken van doelen en het bevorderen van succes. Zoals bepaalde marktomstandigheden of trends waar jij juiste op inspeelt.
Bedreigingen (Threats): Externe factoren en situaties die de prestaties van jouw bedrijf kunnen belemmeren, risico’s kunnen vormen of uitdagingen kunnen opleveren. Kijk hierin vooral naar de externe omgeving van jouw bedrijf, zoals maatschappij en concurrentie.
• customer journey
Welk pad legt jouw klant af om in aanraking te komen met jouw product of dienst? Hoe neemt jij een aankoopbeslissing? Wat gebeurt er daarna? En wat bepaald de loyaliteit van jouw klanten?
HET DOEL VAN DEZE FASE Het verzamelen van alle interne en externe ingrediënten voor het opstellen van jouw corporate story en het communicatie- en marketingplan.
fig. 1: Proces van branding. Rangschikken van alle losse onderdelen, zodat ze een eenduidige verhaal vertellen en de doelgroep raken.
Identity
Wie ben jij als merk? Hoe ziet dat er visueel uit? Welke beleving/ indruk laat jij achter bij jouw klant? Dit omvat meer dan alleen een logo. Een merkidentiteit wordt gevormd door verschillende onderdelen. Al deze onderdelen communiceren met elkaar, weerspiegelen jouw verhaal en ondersteunen jouw merkverhaal.
Onderdelen van een merkidentiteit:
- Logo
- Typografie
- Fotografie
- Kleurpalet
- Graphics en iconen
- Patronen
- Layout
Experience
De merkbeleving moet een wow effect hebben. Zowel online als offline. Bij het bepalen van de klantbeleving, kijken we in het bijzonder naar een aantal aspecten die we in de strategie fase hebben omschreven:
- Kernwaarden
Wat past binnen de kernwaarden waar jij voor staat? - Doelgroep
Wat past bij de doelgroep die je wilt bereiken? - 4 P’s (product, prijs, plaats, promotie)
Past de beleving die we willen neerzetten binnen de strategie van deze 4 P’s? - Concurrentie
Wat doet de concurrentie?
Het is mooi om te beginnen bij de ontwikkeling van een website, omdat daar alle onderdelen samenkomen.
Het is fijn als onderstaande punten beschikbaar zijn voordat de structuur van de website opgezet gaat worden.
Deze onderdelen kunnen pas echt beleving geven als je ze baseert op de keuzes die in voorgaande stappen gemaakt zijn.
- Teksten
Bij het schrijven van de teksten is het belangrijk om binnen de structuur van wat je op je website gaat vertellen ook al te weten op welke zoektermen je gevonden wilt worden, wat je tone of voice is en wie je wilt aanspreken. (SEO) - Fotografie
Wat moet de uitstraling van je foto’s worden. Welke beleving wil je neerzetten. Past dit bij de keuzes die in de eerdere stappen zijn gemaakt? - Huisstijl
Hoe implementeren we jouw huisstijl in de website. Dit is ook een voorbode van hoe we de huisstijl verder kunnen gaan gebruiken in andere communicatie middelen.
“De website is het podium waarop jouw merk kan shinen”
De website is het podium waar jouw merk kan shinen. Hier wordt alle communicatie gerangschikt en in positie geplaatst zodat jouw doelgroep beleving en verbinding krijgt bij jouw merk.
De uitstraling van de verpakking en ander drukwerk geeft extra beleving aan jouw merk. Hierin kun je keuzes maken op materiaal en functie. Ook de keuzes die je hierin maakt zijn gebaseerd op jouw eigen merkstrategie! Heb je een luxe product, dan is het mooi om dit gevoel van luxe ook door te vertalen naar andere communicatie middelen, zoals stationary en verpakking.